Speciální pedagog

Speciální pedagog

          • Jak probíhají hodiny PSPP

          • 01.12.2025 22:22
          • Vážení rodiče, 

            často se ptáte, co děti v rámci předmětu speciálně pedagogické péče dělají a jak jim tato podpora pomáhá. Připravila jsem proto přehledné vysvětlení, abyste měli jasnou představu o tom, čemu se vaše dítě v průběhu hodin věnuje. 

            Speciálně pedagogická péče je určena dětem, které potřebují ve škole nebo v běžném fungování více podpory. Zaměřuje se na oblasti, které jsou pro dítě náročné – ať už jde o učení, komunikaci, soustředění, sociální vztahy či zvládání emocí. Zároveň rozvíjí to, co dítěti jde přirozeně dobře, aby mohlo na svých silných stránkách stavět. 

            Pracuji individuálně podle potřeb každého dítěte i doporučení z pedagogicko-psychologické poradny. Sleduji, jaké tempo učení žákovi vyhovuje, s čím si neví rady a jak se cítí v kolektivu svých vrstevníků. Podle toho volím aktivity a pomůcky, které jsou pro dítě srozumitelné, přiměřené a podporují jeho pokrok. Velkou roli hraje také hra, která dětem přirozeně otevírá cestu k učení. 

             

            Co vše může péče zahrnovat: 

            • rozvoj řeči a porozumění 

            • podporu při čtení, psaní a počítání 

            • posilování pozornosti, paměti a pracovních návyků 

            • trénink motoriky a grafomotoriky 

            • rozvoj sociálních a emočních dovedností 

            • pomoc s organizací úkolů.

             

            Důležitou součástí celého procesu je také spolupráce s vámi, rodiči. Na společných schůzkách vás informuji o tom, co dítě trénuje, jaké dovednosti posilujeme a jak se mu daří.  

            Vaše podpora v domácím prostředí má velký vliv na to, jak rychle se dítě posouvá dopředu. Když se propojí práce ve škole s tím, co dítě trénuje doma, dosahuje jistějších výsledků a lépe se učí novým věcem. Společně tak vytváříme prostředí, ve kterém má možnost uspět a postupně budovat své sebevědomí i školní dovednosti. 

            Cílem péče je, aby se dítě ve škole cítilo jistěji, dokázalo lépe zvládat náročné situace, posilovalo své sebevědomí a mohlo postupně naplno rozvíjet svůj potenciál. 

             

            Mgr. Marcela Jirmanová, speciální pedagog 

          • více
          • Kontakt

          • 01.12.2025 22:21
          • Speciální pedagog

             

            Kontakt:

            - mobil: 607 736 631

            - Mgr. Marcela Jirmanová - email: Marcela.Jirmanova@zsdobruska.cz

             

            PRACOVNÍ NÁPLŇ ŠKOLNÍHO SPECIÁLNÍHO PEDAGOGA

             

            Vyhledávání a podpora žáků s potřebami:

            Aktivně identifikuje žáky, kteří vyžadují speciální přístup – žáky se zdravotním postižením, s poruchami učení (SPU), zdravotně či sociálně znevýhodněné, mimořádně nadané a zařazuje je do vhodné péče.

            Účast na zápisech budoucích prvňáčků:

            Pomáhá zachytit potenciální potíže hned při nástupu do školy a zajistit potřebnou podporu již od začátku.

            Zaměření na rizikové skupiny:

            Identifikuje žáky, u nichž je riziko výskytu problémů, a zajišťuje další postup.

            Individuální práce se žáky s osobními problémy:

            Poskytuje podporu žákům, kteří se potýkají s osobními či emocionálními obtížemi, čímž pomáhá zlepšovat jejich celkovou školní zkušenost.

            Spolupráce s ostatními pedagogy:

            Úzce spolupracuje s třídními učiteli, výchovným poradcem a dalšími odborníky na škole, aby byla podpora pro žáky komplexní a efektivní.

            Příprava a vyhodnocování depistážních výsledků:

            Monitoruje a analyzuje výsledky testování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a podle nich navrhuje další kroky.

             

             

            DIAGNOSTIKA A INTERVENČNÍ ČINNOSTI

            Speciální pedagogická diagnostika přímo ve škole: Provádí odborné posouzení přímo v prostředí, kde žák tráví většinu času.

            Doporučování odborných vyšetření: Posuzuje závažnost potíží a podle potřeby doporučuje vyšetření u specializovaných pracovišť.

            Individuální a skupinová podpora: Pracuje s žáky jak během vyučování, tak mimo něj (reedukační činnosti) a zajišťuje tak komplexní přístup.

            Konzultace při tvorbě podpůrných plánů: Spolupracuje na vytváření Plánu pedagogické podpory či Individuálně vzdělávacího plánu, aby byly potřeby žáka maximálně naplněny.

            Úpravy školního prostředí a zajištění pomůcek: Přizpůsobuje prostředí školy, zajišťuje speciální pomůcky tak, aby byli žáci co nejvíce integrováni do běžného vzdělávání.

            Průběžná komunikace s rodiči: Informuje zákonné zástupce o postupu, pokrocích

            a zapojuje je do vzdělávacího procesu.

            Vyhodnocování účinnosti podpory: Pravidelně sleduje, jak podpora pomáhá, případně navrhuje další úpravy.

             

            METODICKÉ A KOORDINAČNÍ ČINNOSTI

            Metodická podpora učitelům: Poskytuje rady a postupy pedagogům, jak pracovat

            s žáky se speciálními potřebami.

            Pozorování přímo v hodinách: Účastní se výuky u žáků se zdravotním postižením, aby lépe pochopil jejich potřeby a navrhl efektivní způsoby podpory.

            Koordinace s odborníky: Spolupracuje s poradenskými zařízeními a dalšími institucemi (PPP, SPC, OSPOD) pro zajištění komplexní péče.

            Úzká spolupráce s vedením školy: Společně vytváří strategie a plány, které zajistí co nejlepší vzdělávací podmínky pro všechny žáky.

          • více
        • Přihlášení